




















Dæk udvendig

dæk lakeret

skrog primet

klar til søsætning
|
 |
Da jeg ikke kunne skaffe brædder der var lange
nok, øger jeg 7 lister, så de kan nå fra for til
agter.
Ved nærmere eftertanke, skal der bruges 2 lister
mere i fuld længde. - - - På den igen.De 3 lister flækker jeg, så jeg starter med
3 smalle lister i hver side, da der både er vrid og
stor højdeforskel mellem spant 6 og 7. |
 |
19. maj 08
 |
Som tidligere nævnt, limer jeg
listerne sammen på dækket med snedkerlim og
monterer dem uden hæfteklammer.
Da jeg går med skumle planer om at bygge en
Njord af cedertræ, kan dette byggeri nærmest betragtes
som en øvelse.
Af hensyn til mit skonummer har jeg gjort spant
4 og 5, 30 mm. højere og spant 6, 25 mm. højere.
Jeg har dog ændret på spant 6 igen, så den er
samme højde som designet viser. Spant 6 står ca. ved forkanten af cockpittet, og da
det bliver nøglehulsformet med en længde
på 80 cm. er der jo rigelig plads til entring.
|
20. maj 08
De 2 første lister i siden
tager lidt tid at montere, ikke mindst ved
spant 8 på grund af dens ekstrem lave
profil, men med lidt hekseri går det jo nok. |
 |
For at gøre det nemmere at samle
listerne, ser jeg en store fordel i
at fræse listerne. Det gør ikke så meget i dette
tilfælde, da kajakken skal males,
men hvis den skal stå i natur, må
samlingerne gerne være meget tætte.
Selvfølgelig kan listerne høvles i smig,
men mange af listerne skal ikke have
samme smig i hele længden. Det gælder
især i Njordens tilfælde, da der er en
stor højdeforskel på dækket ved
cockpittet.
|
21. maj
Hvordan synes jeg selv det går?
- - - Laaaangsomt.
En midterliste på 18mm., og 3 lister
i hver side på 8 mm. er hvad det er
blevet til ind til nu. De første 2
smalle lister i begge sider var lidt
genstridige. Resten af listerne er
udelukkende på 18 mm., og der vil nu
komme lidt mere fart på. - - - Tror
jeg. |
 |
23. maj 08
 |
Njorden er sådan
konstrueret, at den ser ud som
om den kan knække sammen ved
spant 8, men efterhånden ror der
så mange rundt af denne model,
at konstruktionen har bestået
sin prøve,
Temperaturen på værkstedet er
omkring 35 grader celsius og mit
tempo har jeg justeret ind
derefter. |
26. maj 08 I dag
er temperaturen nede på 16 grader.
Herligt!
 |
 |
 |
For ikke
listerne skal ende sådan |
har jeg
limet et par klodser på |
og når det ikke er nok,
gælder alle kneb |
På
dette dæk har jeg lært,
at skal der bygges uden
hæfteklammer, skal
listerne, som jeg har
det lige nu, fræses med
henholdsvis
hule og runde sider.
At jeg har ændret højden
på spant 4 og 5 med 30
mm., gør det ikke
nemmere at tilpasse
listerne hen over dette
område. Og da jeg har
som mål, at bygge dækket
uden hæfteklammer, har
jeg mere end ét problem.
På billedet er det ikke
vanskeligt at se, at jeg
har anstrengt mig meget
for at ødelægge dækkets
sideprofil.
Men min tro på, at der
ikke var plads til
fødderne fødderne som
tegningen var, har jeg frembragt en ikke
særlig pæn kajak. Men nu
bygger jeg den færdig,
og ser frem til næste
projekt.
Men jeg er ikke ked af
det af den grund. Jeg
lærer heldigvis noget hver gang
jeg bygger en kajak. |
 |
28. maj
08
 |
At kajakkens fordæk
har fået en abnorm form,
er udelukkende min egen
skyld, da jeg jo nok har
hævet spant 4 og 5 noget
for meget. Men jeg var
jo så klog.
Det sætter i hvert fald
fantasien på prøve, at
tilpasse og fastgøre
listerne uden
hæfteklammer, til noget
der ligner en
kuglefacon.
Men hvis man ikke
eksperimenterer, står
hjernen vel af.
Ja, jeg dvæler meget
omkring denne facon. Men
trøsten er en kajak uden
sin lige. |
30. maj 08
De sidste lister på agterdækket er ved at blive lagt. Samlingerne
bliver længere og krumme, jeg sætter derfor en streg for hver ca. 4
cm. og måler bredden, sætter målet af, saver overskydende væk og
tilpasser listen med en lille høvl. Ganske hyggelig beskæftigelse. |
 |

Den sidste liste er lagt, fordækket er slebet med korn 40.
Kommenter ikke formen! |
2. juni 08
 |
Lørdag og søndag: En weekend med et dødt webhotel.
Efter at have slebet hele dækket, med henholdsvis korn 40 på
båndpudseren, derefter igen korn 40 på et pudsebræt, (jo længere
pudsesål jo færre ujævnheder)
derefter med korn 60.
Grundede med epoxy, hvorpå jeg efter 8 timers hærdetid
kunne spartle med epoxy opblandet med slibestøv. De ujævnheder
der var at spartle, var stort set kun knasthuller.
Nu ligger den klar til en ny omgang slibning og derefter
vævpålægning.
|
 |
Efter at have klippet overskydende væv af, lagde jeg
epoxy på med en gummispartel i et værksted med 36 graders
varme, der betød at epoxyen var tynd som vand og var
lynhurtig at presse gennem vævet.
På grund af den høje temperatur, der steg til næsten 40
grader, kunne jeg nå at fylde et ekstra lag epoxy på samme
dag. |
 |
Nåede ligeledes at lime en sarg sammen til
cockpitkanten.
|
 |
3. juni 08
Jeg havde gjort mig nogle tanker om, at vente med at lægge væv
på dækket, til jeg var færdig med cockpitkant og de
nedsænkede
luger. Modet forsvandt da temperaturen sprang op og ned, alt
efter solens varme om dagen og køligheden om
natten. Så jeg
ændrede rækkefølgen, da vævet i nogen grad forhindre listerne i
at slå sig i forhold til hinanden.
 |
Jeg har for noget siden købt 2
runde plastikluger med en indvendig diameter på 21
cm.
bestående af flange med gummi-o-ring og et skruelåg.
Kr. 99,00 pr. stk.
Nu skal jeg så have fortaget en eller anden form for
nedsænkning.
|
4. juni 08
I dag går jeg og stiller mig selv spørgsmål, og får ikke
rigtig noget svar. -
Hvordan skal jeg nedsænke lugerne?
Hvornår skal
jeg lægge væv indvendig?
Skal jeg lime sargen til cockpittet på nu?
En ting jeg har gjort mig klart, er farverne. Skroget bliver
gråt og dækket kongeblåt. På dækket vil jeg bryde
ensformigheden
med lidt kulfiber nogle få steder. Det kunne
være ved cockpit og ved de nedsænkede luger.
Men lige nu er der andre ting der presser sig på, så før
lørdag sker der nok ikke ret meget her på siden.
13. juni 08
 |
Den nemme løsning for
nedsænkning af luger er truffet.
Da kajakken alligevel skal males, anvender jeg 3
mm. krydsfiner til nedsænkning af luger. Jeg
limer lige et lag væv på hver side, derefter
lægges et let pres på under hærdningen, for at
gøre pladen så plan som det er muligt. |
 |
16. juni 08
Elegant? Nej.
Funktionel? Ja, det tror jeg
|
 |
24. juni 08
 |
Agterlugens nedsænkning
tilpasses og limes til dækket med et vandret
og 2 skråtstillede stykker krydsfiner.
Løsningen er jo ikke noget at skrive hjem
om, men er hurtig og nem at udføre. |
27. juni 08
Jeg må se at få taget mig sammen, hvis
jeg skal nå at have njorden færdig, så
jeg kan få den afprøvet inden
havkajaktræffet i uge 30.
Cockpitkanten er limet, med tyknet
epoxy, til dækket,
hulkelen er trukket med en nylonspartel.
Spartlen er til at købe i byggemarkedet
og er nem at trække en ensartet hulkel
med.
Det grove værktøj ligger der kun for at
holde cockpittet under pres, indtil
limen er hærdet. |
 |
28. juni 08
Cockpit tager tid
2. juli 08
Pagajen der vejer 875 gram, er 2,2 m. lang og blade der er
75 mm. brede, afprøvede jeg i går. Den går lydløst i vandet
og er
behagelig at ro med.
Og så lige lidt cockpitkant! Grov pålægning
af kulfiber. Kan ikke komme videre før det er
hærdet.
Men her trænger også meget til oprydning
på værkstedet |
 |
 |
Kanten hærdede hurtigt, ( der er 38
grader på værkstedet ) så jeg kan nok nå at
give sidste lag kulfiber. |
3. juli 08
Lige nu er jeg mest stemt for at ændre
mening om dækkets farve. Tidligere
besluttede jeg at male skroget gråt,
(2 komponent) og
det står jeg ved. Men med dækket hælder
jeg mest til den anskuelse, at det skal
stå i natur i stedet for blåt. Også
fordi der ikke er ret meget slitage på
dækket og at jeg kan lakere det med Internationals Schooner,
der er utrolig nem at arbejde med, men
det egner sig ikke til at lakere skroget
med, da det nemt ridses og slibes af
sten og sand, og schooneren meget let påvirkes mekanisk.
( Se billeder i venstre margen ) |
|
4. juli. 08
Jeg sliber dæk og skrog indvendig ude i
haven, men denne fase bliver jeg nok
aldrig fortrolig med. Det støver, der
skal spartles, slibes igen og gerne i
hånden. Det er ikke fordi det skal være
så pænt, men en nogenlunde jævn
overflade er nødvendig for at give vævet
en god vedhæftning og en stærk
konstruktion. Det er,
efter min mening nemmere at lægge væv på
ydersiden. Men jeg kender kajakbyggere
der betragter den indvendige del som
en leg. Så det er nok kun mig, der er
noget i vejen med.
Jeg nåede at slibe begge emner indvendig
og give dækket epoxy.
Sliberondellen, der på billedet er
monteret i min gamle boremaskine, er
noget af det bedste værktøj, jeg endnu
har anvendt til indvendig afslibning af
dæk og skrog. Det støver selvfølgelig
helt vildt, men med støvmaske for
ansigtet går det rimeligt godt.
Godt at få overstået.
I morgen lægger jeg væv. I hvert fald på
den ene del. |
 |
5.juli 08
 |
Glasvævet er lagt på dækket indvendig og ligeledes kulfiber
omkring cockpittet.
I morgen er det skrogets tur.
Går samtidig og tænker lidt på hvilke dæksbeslag til
gribeliner, jeg skal sætte i dækket.
|
7. juli.08
Efter at have set på forskellige muligheder, har jeg
enstemmigt truffet afgørelsen om, hvilke beslag jeg vil bruge
til gribelinerne. Det bliver på samme måde som på Kavatten og
Havørnen, med den eneste forskel, at pagajholderen, henne foran,
kun bliver med en stiv opretstående line. For at jeg kan være
nogenlunde sikker på, jeg kan hive plasticslangen ud igen,
sætter jeg en krum klods under slangen. Nu må vi se, om det kan
lade sig gøre. |
 |
8. juli 08
|
Linebeslagene er færdige, og skal bare hærde.
Derefter kommer det spændende, når snore og
plasticslange skal trækkes ud, uden slangen trækkes
over.
Du kan på dette link se hvordan
http://www.thomassondesign.
com/entry.aspx?id=200
|
 |
9. juli 08
Der er ikke rigtig nogen grund til at fotografere i dag.
Plasticslangen i forreste linebeslag, lod sig ikke hive ud, men blev
revet over da jeg forsøgte. Jeg tror nok jeg ved hvorfor.
Inden
jeg strammede slangen an til klodsen, havde jeg lagt tyknet epoxy på
slangens anlægsflade der sikkert gjorde, at den
kanal den kom til at
ligge i passede for godt.Jeg lader den resterende slange blive siddende, og finder nok en
løsning senere.
De øvrige slangestumper kunne hives ud uden problemer.
Har i dag, endnu en gang puslet lidt med cockpitkanten. ( Og den er
der vel rigelig med billeder af )
Og så har jeg lagt væv indvendig på skroget, som jeg kom nemmere om
ved end jeg havde ventet.
Så alt i alt en lidt dårlig og en rigtig god dag.
Jeg har været heldig.
Skrog og dæk passer nogenlunde sammen.
Jeg har forberedt 2 skot, og mangler
bærebjælke bag cockpit og sparkebrædt.
Uge 30 presser sig på!
10. juli 08
 |
Dæksbjælke er
limet. (Epoxyen kan næsten ikke
hærde hurtigt nok.) På alle
mine kajakker, har jeg lagt en
forstærkning bestående af
glasvæv i bunden af cockpittet.
Denne gang har jeg for udseendes
skyld brugt kulfiber. |
 |
11. juli 08
 |
Foroven ligger
underdelen, hvor limen til
sparkebrættets holdere
hærder og sikaflexen på
forreste skot tørrer.
Forneden ligger overdelen og
venter på at blive limet til
underdelen. Det bliver
imidlertid ikke før søndag
aften, på grund af lidt
familiekomsammen.
Værkstedet, ja det bærer
præg af nogle hektiske dage
og en hel del dovenskab. Men
jeg rydder ikke op før jeg
er færdig. |
13. juli 08

Over og underdel et netop samlet til
én enhed. Selv om nerverne er en
lille smule uden på tøjet, når jeg
limer kanten med tyknet
epoxy, og skal samle de 2 dele,
gik det i dette tilfælde nærmest som
en leg. Anne, der har hjulpet mig
med at lime frontruder i
utallige
biler, hjalp mig også med at lægge
dækket på denne
kajak. Hun kan bare det der.
14. juli 08
På grund af den meget
primitive nedsænkning af
lugehuller, har det
været nødvendigt at
skjule primitiviteten.
Man kan diskutere mit
valg, men dette er mit
bedste bud ind til
videre. |
 |
 |
Det bagerste
skot er limet med
Sikaflex 11 FC. Det
kan godt være det er
lige så godt, som
det står på tuben.
Men det hærder også
i tubespidsen, selv
om denne er
forseglet.
Glasfiberstrimmel
til forstærkning af
sammenlimningen er
lagt på.
Gad vide om jeg når
det? Jeg bliver nok
nød til at lukke
øjnene for
detaljerne, hvis
kajakken skal
søsættes fredag. |
 |
15. juli 08
Stod tidligt op og sleb overgange på
strimlerne, gav et nyt lag epoxy og
lagde nogle strimler indvendig, hvor
jeg nu kunne komme til,
uden at
anstrenge mig alt for meget ;-)
Egentlig skal de udvendige strimler
slibes og have epoxy én gang til,
men denne procedure vil jeg springe
over, da der vil gå endnu
et 1/2
døgn med hærdning.
Nu skal jeg i byen, for at købe
rustfrie gevindskruer til de flanger
lugerne sidder i, samtidig skal jeg
beslutte hvilket tætningsmateriale
jeg skal anvende mellem flange og
dæk. Helst ville jeg anvende butylbånd, men det har jeg problemer
med at finde her i området,
så det
må vel blive et eller andet
tilfældigt smat. Dog ikke silikone,
da det er ret uheldigt at have på et
værksted hvor der også
anvendes
lakker.
Her ude til venstre
ligger dækket efter 1.
lag lak. (
Internationals
Schooner ) Ude til højre
omgivelserne omkring
lugehullet. ( Lidt mere
slibearbejde havde ikke
gjort skade )
Det var med lodder og
trisser, jeg fik slebet
epoxyen, der blev smurt
på i morges, efter
fiberstrimlen blev
glattet med sandpapir.
Epoxyen var ikke helt
hærdet færdig, så jeg
håber ikke der bliver
nogen reaktion i lakken
på grund af dette.
Dækket skal have mindst
1 lag lak mere, derefter
bliver skroget malet med
2 komponent-lak.
2 komponent.lak er ikke konvertibelt med Schooneren. Derfor er det
nødvendigt med en lille
afstand mellem de 2
lakker. Må derfor prøve
at få fat i noget
stafferingstape, til at
dække over afstanden.
Jeg kunne selvfølgelig
ha´ malet skroget først,
men tidsmæssigt ønsker
jeg at dækket tørrer
færdigt inden kajakken
læsses på taget af
bilen, for at blive
transporteret til
Havkajakroernes
Sommertræf 2008. |
 |
16. juli 08
 |
Dækket vandslebet
med korn 240, det skulle
ha´ været lidt finere,
men når det nu ikke kan
gå hurtigt nok - -
Det er lakeret 2. og
sidste gang i denne
omgang. Nu venter jeg på
lakken tørrer så meget,
at jeg vil risikere at
sætte afdækningstape på,
inden jeg går i gang med
skroget.
Lugerne er monteret.
Tætningsmidlet er en
rulle Juvel
Tætningsliste beregnet
for køkkenvaske. Nu ved
jeg hvorfor det hedder
"Juvel". Det må
ha´ noget med prisen at
gøre.
Overskydende
tætningsmiddel skærer
jeg bort efter et par
dage, da der sikkert
stadig vil kravle kit
frem under flangen et
stykke tid endnu. |
Skroget skal
males med
Internationals 2
komponent Platinum,
men før det hævder
forhandleren,
at der skal der primes. I guder
en grim, tyk og
vanskeligt flydende
fluidum. Nu ligger
skroget og ligner en
af Hjemmeværnets
kuttere med bunden i
vejret.
Det er spændende om
jeg overhovedet kan
slibe i det, uden
det "ruller" af igen. |
17. juli 08

1. lag farve er strøget på. I virkelighedens verden er farven lysere, jeg
tror den bliver rimelig god.
Jeg skulle ha´ anvendt en Perfektion grunder, men nu blev det som
forhandleren anbefalede, Gelshield 200,
der har en grov struktur, er
vanskelig at glatte ud, da den nærmest tørrer på penslen, så derfor er den
også lidt bøvlet
at glatslibe.
Nu skal den bare ha´ en tur til, og så er jeg klar til sommertræf.
18. juli 08

 |
Så er Njorden klar, den mangler bare, at malingen på skroget
hærder færdigt.
Der er forskellige detaljer, der indikerer at tiden har været
presset, men alt i alt er jeg glad for resultatet.
Længde: 559,5 cm. Bredde: 51 cm. Vægt: 15 kg.
Jeg kommer jo nok til at savne en justerbar finne, men det er jo
muligt at eftermontere, når der bliver tid til det. |
 |
næste
|