|
Marts 2008
Sidste år skrev jeg til Björn Thomasson: Når jeg havde
lært at rulle, ville jeg bygge en Njord eller Black Pearl.
Svaret kom promte: Start med at rulle i Njord eller Black
Pearl og du vil senere kunne lære at rulle i hvad som helst.
Det var en forklaring der var til at forstå.
Da jeg alligevel var i Sverige i sommer ( 2007 ), købte jeg tegninger til
en Njord hos
Björn i Lund, samt gran, væv og epoxy
i samme område. Men da
Havørnen først blev færdig for et par uger siden, kommer
jeg af gode grunde først i gang nu.
På grund af mit åbenbare tiltagende
vægelsind, har jeg haft vanskeligt ved, at tage en
beslutning om hvordan jeg ville bygge den.
Det skyldes at jeg
har fulgt
Dan Caouette´s
byggeri af en Njord som
er noget særligt. Det er dog et byggeri, der
tager længere tid,
end min tålmodighed rækker til lige nu.
Så jeg holder mig til
Björns byggevejledning.
Jeg kan jo altid bygge én til, hvis jeg har
lyst og energi
til det.
|
Njorden kan du se på linket
Björn Thomassons Njord.
Efter mange overvejelser maler jeg denne kajak i
troen på, at jeg på den måde får den tidligere i
vandet. Men lad os nu se, der er flere arrangementer
i den nærmeste tid, jeg gerne vil deltage i. Men det
er jo klart, jeg helst vil søsætte den mens vandet
er varmt. |
28. marts 08
|
Det starter med en granskov og
ender som kajak på vandet. Granbrædder har jeg
vanskeligt ved at finde her i området, derfor
har jeg for anden gang hentet brædderne hjem fra
Sverige og høvlet dem i 18 mm. tykkelse. |
|
30.marts 08
Satte en ny 16 m.m. klinge i båndsaven,
for derved at få nogle mere præcise og
jævne snit, så listerne er næsten lige
tykke. De er skåret i 4,4 mm. +/- 1/10
mm.
Her ligger nu 415 m. Så der er mere end
rigeligt.
|
|
3. april 08
Efter at have foretaget utallige mål på tegningen,
er jeg kommet frem til, at det bliver nødvendigt at
hæve spant 4, 5 og 6 for at få
plads til mine store
fødder. Det er helt oplagt for mig, at jeg skal have
neoprenstøvler på om vinteren.
Det vil godt nok ødelægge fordækkets profil. Jeg
håber ikke det bliver så slemt, at den bliver døbt
"Pukkellaksen".
4. april 08
|
Linierne fra spant 7, 9
og 11 havde jeg vanskeligt ved at se
forløbet af.
Mine briller er ellers nye, men det kan
være jeg skal skifte optiker. |
Spant 4 og 5 er dækslinien hævet med
30 mm. og spant 6 med 25.
Det bliver spændende med det stor spring
der er fra spant 6 til 7. Den glæde
tager vi senere. |
|
|
Spanterne ligger klar. Det kunne
godt være jeg skal se at få ryddet
lidt op på værkstedet inden jeg går
i gang med at sætte byggejiggen op. |
8. april 08
|
Ser det underligt ud? Ja,
det gør det jo nok, men jeg har
valgt, at gøre skrog og dæk
færdigt udvendigt, inden jeg lægger væv
indvendigt. Så derfor saver jeg dækslinien nu og skruer det
afskårede materiale på igen med
et par lasker.
Ideerne er henholdsvis fra
Dan Caouette
og
Johan Wirsén |
|
11. april
08
Dette er min 5. stripper og
aldrig er det gået så nemt
med opstillingen. Som
rettesnor anvendte jeg en
pinkfarvet murersnor, lod
centerlinierne stå præcis
over snoren og skruede
spanterne fast til
tværpindene efter at ha´
tilrettet spant 1 og 2.
Vaterpasset blev ikke så
meget som taget ned fra
sømmet. Jeg anvendte kun
øjemålet. (Et værktøj hvor
objektivet kan være temmelig
subjektivt). Det skarpe
øje har set vaterpasset på
billedet, men det blev ikke
brugt.
Måtte dog på grund af
kajakkens længde forlænge brædderne
til beddingen med 1 m. |
|
12.april 08
|
Tv.
Nybyggeren skal huske
klæbebånd på spanterne, for
at undgå fastlimning. Th.
Nu står jeg her igen, som
barnet med en kedelig ting i
hånden.
Her hvor næste liste skal
lægges ved siden af
køllisten, er samme problem
opstået, som jeg havde på
Havørnen. Listerne er
vanskelige at tilpasse ude i
enderne. --- Jeg piller
køllisten af igen.
|
|
14. april 08
|
Bunden
er nået: Ja man kan sige
på mere end en måde. Jeg
bruger til denne kajak, den metode Björn
Thomasson kalder Quick-and-dirty. Det vil
sige, at listerne ikke
løbende bliver
sammenlimet. ( jeg limer
dem kun til de
indvendige stævne) Først når alle lister er
fikseret med
hæfteklammer, bliver de
limet udefra med epoxy.
Frit oversat fra svensk:
"Brug en engangspensel
og skur nogenlunde som når
du skurer gulv, så
epoxyen trænger ind
overalt. Bryd dig ikke
om at penslen
formodentlig mister hår
som en hund i maj, eller
at epoxyen skummer op af
behandlingen".
Man kan diskutere
metoden, men stiller man
ikke for store krav til
finishen, er det nok
måden at gøre det på |
15. april 08
Quick-and-dirty-?-
Det kan være jeg
bare ikke er særlig
kvik. Det kunne
sikkert gøres
hurtigere, men nu
ligger den altså
klar, til at blive
sjasket ind i epoxy.
Jeg skal lige rette
lidt på listerne
først, så de ikke
ligger alt for meget
forskudt for
hinanden. Det må jeg
se på i morgen. |
|
16. april 08
|
Skroget er
limet, tror jeg.
Og det må
foreløbig blive
ved troen.
Dækslisterne
limer jeg med
snedkerlim, da
listerne på den
måde er langt
lettere at
styre.
Allerede nu kan
jeg glæde mig
til at bygge en
Njord i redwood
uden
hæfteklammer.
Altså et stykke
håndværk, for
det er det her
ikke. Jeg kan
bedst betragte
det som fusk.
Men måske
hurtigere. |
18. april 08
Slibningen
er ind til
videre gået
godt,
foreløbig er
venstre side
slebet og
spartlet og
jeg er i dag
begyndt med
at slibe
højre side.
I venstre
side var ca.
15 cm.
mellem 2
lister gået
op i
limningen,
men det var
nemt at
reparere.
Jeg har 2
båndpudsere,
én i god
kvalitet der
vejer 5,5 kg
og så har
jeg noget
skrammel,
der vejer
ca. 3,5 kg.
Og det er
den gule
billige
maskine der
står til
venstre, jeg
bruger mest,
da den er
lettest. Den
skramler som
om motor og
lejer ligger
løse indeni.
Jeg håber
den holder
til skroget
er slebet færdigt
udvendigt. |
|
21. april 08
Skroget er
slebet færdig
udvendig og spartlet med
tyknet epoxy.
|
Jeg har
slidset
2
asketræs
lister,
så de
nemmere
kan
formes
efter
stævnene.
Den
forreste
er limet
med hvid
snedkerlim.
Henne
agter
limer
jeg med
PU-lim,
fordi
jeg har
lagt
listen i
vand, så
den
lettere
kan
formes
efter
den
skarpe
runding,
skroget
har
bagtil.
( PU-lim
limer
bedre på
fugtige
overflader) |
|
22. april 08
|
Udvendige
stævne
er
formet,
skroget
er
slebet
efter
spartling
og
jeg
har
trukket
9o
ml.
epoxy
på
med
gummispartel.
Når
jeg
har
løbet
skroget
over
med
et
stykke
sandpapir,
lægger
jeg
væv
på.
Derefter
må
jeg
holde
en
pause,
fordi
haven
og
huset
skriger
efter
mig.
|
24.
april 08
før |
under
|
og efter limning af væv |
Jeg
har her
i
formiddag,
den 25.
forstærket
stævnene
med
diagonalt
afklippet
væv.
Derefter
har jeg givet
skroget
en gang
epoxy
mere. Så
nu
mangler
lige en
omgang
mellemslibning
før den
får
sidste
lag.
Jeg vil
gerne
gøre
vævet
usynligt
inden
jeg
lægger
den til
side for
ca. 14
dage.(
Nu må vi
se om
jeg kan
holde
fingrene
væk så
længe. )
Da
kajakken
skal
males,
gør jeg
mig ikke
bekymringer
om at
penslen
fælder,
men
lader
bare
hårene
sidde i
epoxyen.
19.maj
08
Nu har skroget hængt oppe under taget på værkstedet i omkring 3 uger. Da taget er et 32 mm. plastictag, opstår der høje temperaturer når solen skinner, der har bevirket at træet har givet sig.
Jeg ved også hvorfor. For det første har jeg lavet en dårlig samling mellem 2 lister, der resulterede en elendig limning, for det andet er det mest hensigtsmæssigt, at lægge væv indvendig umiddelbart efter den udvendige overflade er gjort færdig.
Nu har jeg limet med tyknet epoxy i mellemrummet til de 2 lister indvendigt og presset dem på plads. |
|
|
næste
|