6. jan. 10
klar til udvendige stævne
13. jan. 10
slebet m. korn 40
24. jan. 10
4. april: Lidt senere
grundet med epoxy |
Qanik
Da der indtil
videre er frigivet enkelte tegninger
for stripbyggere til denne, bliver
den min næste kajak.
Hvis jeg er flittig nok, kan den
søsættes til foråret 2010.
|
13.
nov. 09
|
Tegningerne er ankommet, Kim
Jensen har været så venlig at
kopiere tegningen til spanterne og
det er også ham der gav mig ideen
til at bruge et af husets vinduer
som lysbord, når spantmålene skal
spejlvendes til den anden halvdel af
papiret.
Der går lige et par dage inden jeg
køber brædder til listerne og jeg
tror næsten jeg kan finde
pladerester på værkstedet til
fremstilling af de midlertidige
spanter. |
Det er kun den ene
halvdel af spanterne der er på
tegningen |
|
Frit oversat fra
grønlandsk til dansk, vil
Qanik betyde Snefnug og på
svensk må det vel være snöflinga.
En mere præcis oversættelse er "sne
der falder" og det er vel egentlig
snefnug.
Det kan være der er
nogen der har en mere nøjagtig
oversættelse.
Men foreløbig vil jeg kalde den for
Snefnug, da jeg godt kan li´ ordet. |
17. nov. 09
Midlertidige spanter:
Det blev med de forhåndenværende
søms princip. Resterne af 3
forskellige krydsfinerplader og
resterne fra en spånplade.
Rart at få ryddet lidt ud i rodet.
Og så regner jeg jo ellers med at
fiksere listerne med hæfteklammer.
Uha!!
18. nov. 09 Og nu udskåret.
|
|
19.
nov. 09
|
I Björns oplæg til denne kajak,
har han indsat en oval og en rund
gummiluge. Sådan et sæt havde jeg
købt til Thule/2, men nænnede af
etiske grunde ikke at sætte dem i,
da dækkets udseende, efterhånden som
listerne blev sat i, ændrede sig i
en positiv retning. Derfor satte jeg
træluger i den.
Så gummilugerne lå bare og ventede
på en egnet kajak og den er jo
næsten på bedding nu.
For en måneds tid siden forberedte
jeg nedfældning af den agter luge,
men har nu fortrudt, både fordi
agterdækket er næsten helt plant,
men også fordi det er nemmere at
laste jo højere karmen sidder. Den
forreste runde luge er nødvendig at
nedsænke, da fordækket er krumt.
Til nedfældning af luger, har
Ulf Johansson en meget fin
anvisning på hvordan. |
21. nov. 09
For ham/hende der bygger kajak
første gang, melder der sig det
første problem "hvor køber jeg
materialer?" Og jeg vakler da også
hver gang.
Efter besøg hos 3 trælasthandlere i
mit område, fandt jeg nogle
tålelige forskallingsbrædder der er
høvlet på den ene side. Det er godt
nok ikke det optimale, men når nu
det nærmest er umuligt at købe
granbrædder uden der sidder en
kæmpeknast for hver meter, må jeg
nøjes med fyr, der er en lidt
tungere end gran. Jeg er meget
vægtfikseret, altså mere når det
drejer sig om mine kajakker end når
det gælder min egen vægt. Mine
kajakker skal jo løftes på og af
bilen 2 gange, når jeg skal ud at
ro. Derfor!
|
ca. 40 m.
forskalling |
28. nov. 09
|
Lidt trivielt at skulle skære
brædderne op i lister, men det skal
jo gøres.
Selv ved anvendelse af forskalling
er der en del knaster, der gør at
mange lister knækker i 2 eller flere
stykker, efterhånden som de skæres
op.
Listernes dimension bliver ca. 19 x
4,3 mm.
|
|
8. dec. 09
kan forstørres
lidt
|
Brædderne til jiggen er slæbt ned
fra loftet, forlænget og samlet. De
midlertidige spanter og de
permanente indvendige stævne mener
jeg nu sidder på deres plads.
De små listestumper der sidder på
hver spants lønningsmarkering,
tjener 2 formål, som anlæg for
vaterpas ved opstillingen og anlæg
for lønningslisterne. Den slags
lister har jeg været glad for at
bruge ved de 3 foregående kajakker.
Illorsuit:
Den virile agterende fra
den oprindelige illorsuit har
designeren valgt at gøre lidt mindre
maskulin
ved at dæmpe dens begejstring.
Udover at vinden har lidt mindre at
få fat i, gør den det vel også lidt
nemmere at montere listerne agter.
Det ser ud til at
den grønlandske by hedder Ilulissat
En dag må jeg vel sætte mig lidt
mere ind i hvad der er hvad |
9. dec. 09
De 4 første lister er lagt i hver
side, de 3 første skarret. Trælasten
har ikke brædder der er lange nok,
men det er noget de fleste
kajakbyggere kender til og det er jo
heller ikke så galt at skære dem
sammen, efterhånden man sætter
listerne på.
Var der nogen der hæftede sig ved
klammerne? -- Samtlige lister
bliver fikseret med hæfteklammer,
fordi jeg tror det er lidt
hurtigere, men også ud fra den
betragtning at kajakken får en
farve. Ja, den bliver malet sort.
|
|
15.
dec. 09
|
Her er ikke meget at vise,
termometret står på 6 grader celsius
på værkstedet og tænder jeg for
elradiatorerne derude, vil
temperaturen stige hurtigere i
målerskabet end på værkstedet,
derfor sniger jeg mig ind til
brændeovnen mange gange om dagen,
hvilket betyder at der ikke bliver
sat mange lister på.
Som det kan ses, sparer jeg ikke på
hæfteklammerne. Listerne er ikke
fræsede, men jeg høvler dem lidt i
smig, der hvor jeg føler det er
nødvendigt.
|
17. dec. 09
Som det kan ses, sker der ikke så
meget her.
Men det er jo ikke kun her. På
klimatopmødet i København lader
resultaterne også vente på sig.
Uanset klimaændringerne er
menneskeskabt eller ej, virker det
som om, dette kæmpearrangement vil
ende som et co2-udslip i en
hornlygte.
Den ene statsleder efter den anden,
fra alle afkroge af Verden, ankommer
til Kastrup i hvert sit fly. (Var
der nogen der sagde co2?)
Det er vist kun politiet der skal
ha´ ros i denne uge og de har i høj
grad fortjent det. ----
---- Nå ja, så var der lige nogle
aktivister der strøg forbi
sikkerhedsfolkene ----
|
|
24. dec. 09
|
Den arktiske kajaks form træder
mere og mere frem og tilsyneladende
bliver formen også mere og mere
populær. Måske fordi vi har bevæget
os langt væk fra det oprindelige.
Selvfølgelig har disse fartøjer ikke
samme formål som tidligere og
kajakken er derfor tilpasset de
anvendelsesmuligheder som vi
benytter dem til i dag, til surf,
langtur, kaproning, motionsroning
m.m. roet ved hjælp af store
skovlblade.
I dag kan det næsten ikke blive
grønlandsk nok og det kan jeg godt
li´.
|
2. jan.
2010 |
Lidt over en uge i families og
venners lag har sammen med kulden og
lidt dovenskab forhindret mig i at
være aktiv på værkstedet. Men nu er
den sidste liste i den ene side af
skroget tilpasset, limet og isat.
Godt nytår !!! |
|
6. jan.
10
I denne vinter går jeg som katten om
den varme grød, når jeg skal ud i
kulden for at sætte et par lister i.
Nu er jeg endelig nået så langt, at
jeg kan montere udvendige stævne og
mon ikke jeg bare skal fortsætte med
fyrretræslister. Jeg tror ikke det
er nødvendigt at save ask eller eg
op til dem. De skal nok holde endda.
|
16. jan. 10
|
Oprindeligt ville jeg ha´
lakeret Qanikén sort, men har
skiftet mening om farven, da der
efterhånden er mange sorte kajakker
på vandet. Den bliver i stedet for
malet med International´s Perfection
og farven bliver Royal Blue overalt.
Jeg har grebet sagen forkert an,
idet jeg nok skulle have spartlet
overfladen inden jeg gav første lag
epoxy med en blå toner. Men nu er
det sket og jeg kan se, at jeg
efterfølgende skal blande
mørk-violet toner i, da den blå ikke
er mørk nok.
Der bliver en hel del at spartle.
Jeg tror skrogets form er bedre
egnet til at bygge op i krydsfiner
og sandsynligvis vil det også være
hurtigere.
Jeg har i dag sat 6000 watt til at
varme lidt op på værkstedet og
temperaturen er på 3 timer steget
fra 4 til 12 grader c. Må holde øje
med hvor lang tid det tager for
epoxyen at hærde.
|
18. jan.
10
Da begge stævne er konkave mellem
spandt 1 og 2 samt 11 og
afslutningen af agterstavn, er
slibearbejdet noget akavet og derfor
har jeg måttet spartle op i de
områder, hvor formen bliver
uhensigtsmæssig for meget konkav.
Mon der er nogen der overhovedet
forstår hvad jeg skriver?
|
20. jan. 10
før epoxy |
Skroget slebet og vævet er lagt.
Jeg har tit haft lyst til at skrive
en side som byggevejledning, men
Anders Jonsson har gjort det på
en måde, så jeg ikke kan gøre det
bedre og jeg kan heller ikke gøre
det lige så godt.
|
efter epoxy
|
22.
jan. 10
|
Det kan måske ikke ha´ interesse
for andre end mig selv, at jeg har
givet et lag epoxy mere med lidt
bedre farvemætning denne gang.
At jeg bruger engangssprøjter til
blanding af epoxy, har jeg haft det
godt med, indtil jeg er blevet gjort
bekendt med, at sprøjtens pakning er
fremstillet af et silikonemateriale,
hvad der virker ret naturligt når
man får det at vide, uden at jeg har
tænkt på hvor uhensigtsmæssigt det
er at anvende til epoxy og lakker.
De gange jeg har brugt
engangssprøjter, er der også opstået
silikonehuller i både epoxy og lak,
men uden jeg har spekuleret over
hvorfor.
De afsluttende lag vil jeg derfor
veje af, på den brevvægt jeg har
købt til samme formål for et par år
siden.
Det var i formiddag jeg smurte epoxy
på skroget og har lige nu kl.18.30
været ud for at lede efter
silikonehuller og fandt ingen. Et
lille forsigtigt juhuu.
|
|
Temperaturen på
værkstedet, en længerevarende
forkølelse, familiesammenkomst samt
lidt dovenskab har gjort, at det er
trukket lidt ud med opdatering af
siden.
Sidst jeg var hos tandlægen, gav han
mig 2 bor/fræsere med hjem og de har
virkelig gjort sin gavn i dag.
Fræserne der er på henholdsvis 5 og
8 mm. var yderst velegnet til at
gøre spor i finnen til line og
elastik og den helt store gevinst
er, at jeg aldrig får stukket dem
ind i min mund.
Finnen der ikke er færdigbehandlet
fungerer mekanisk optimalt. |
25. feb. 10
Herunder ses på 5. billede hvor jeg
med et stykke klæbebånd har
markeret, hvor hullet til elastikken
i finnen burde have siddet. 6.
billede viser bare udfræsningen til
elastikken i stopklodsen. 4. billede
skal anskueliggøre mekanikken. |
27. feb. 10
|
Slangen linen løber i, er fra et
drypvandingsanlæg jeg købte for
flere år siden og aldrig kom i
anvendelse. Den er limet fast med
epoxy blandet med træstøv, der nok
skal nok holde vandet ude.
Arrangementet er afprøvet i
skruestikken og fungerer, dog ville
det være hensigtsmæssigt med en
længere elastik til nedtrækket. D.
v. s. at indgangshullet i finnen
skulle have været flyttet lidt
længere ned på finnen. Det må
afprøves hvis der kommer en næste
gang.
Se også
Frejs finne
Er gået i gang med slibning af skrog
indvendig. Jeg skulle helst ha´ lagt
væv indvendig i skroget inden jeg
får de store temperatursvingninger
på værkstedet.
|
|
10. marts 10
Endnu en forkølelse angreb mig med
fornyet styrke og gjorde mig
ukampdygtig i en god uges tid.
Jeg er tilbage på min pind og har
samlet finnekisten i dag.
T.h. bare for at vise en stump fra
denne 7 mm. rustfri stålstang er
anvendt som aksel.
Skroget har fået et lag epoxy
indvendig
|
7 mm. stålstang |
12. mats 10
|
Efter at ha´ smurt epoxy på
skrogets indvendige side i onsdags,
lagde jeg væv i går og idag.
Aldrig har jeg gjort så lidt ud af
slibearbejdet indvendigt i skroget
som denne gang og selv om der er
mange huller efter hæfteklammerne,
er der stort set ingen luftblærer
under glasvævet. |
16. marts 10
Hvad er det så blevet til i dag? Det
blev ikke til ret meget, så udover
et par timer i fitnesscentret er
spanternes dækslinier udskåret,
spanterne fikseret og endelig har
jeg skåret yderligere 2 cm. af
overkanten på spant 8 og har derfor
også justeret på spant 9 og 7 for at
nivellere højden, i håb om et
tilfredsstillende forløb af
agterdækket.
Årsagen til at jeg sænker dækkets
højde lige bag cockpittet, er fordi
cockpithullet bliver 20 cm kortere
end på alle mine andre kajakker og
det er unægtelig en nemmere
indstigning, jo større hældning der
er på indgangshullet.
Hvis Björn Thomasson nogensinde ser
Qanikén færdig, kan det godt være
han bliver mellemfornøjet med
ændringen, men det er der ikke noget
at gøre ved, det er jo min kajak
:-))
|
|
18.
marts 10
|
Jeg går som katten omkring den
varme grød.
Jeg får måske ikke genstridige
lister, men det er kajakkens form,
der er genstridig og det gør at
listerne (især i starten) bliver
vanskelige at tilpasse.
Så uanset jeg har sænket spant 8,
vil der være en (måske stor) opgave,
at få listerne til at smyge sig på
spanternes forme. Kajakken er jo
ikke er formgivet med henblik på
stripning men på støbning.
Men må jo nok tænke på, at det er
mig selv, der har købt tegningerne,
fordi jeg kunne li´ kajakkens
facon.
Så nu vil jeg gå ud og flække en god
håndfuld lister. Og så må vi se - -
- - - |
flæk liste |
slib samling |
lim samling |
De første 4 lister
i hver side er ikke lange nok og må
derfor øges
|
20. marts 10
Jäklar lort, eller pokker til
bæ! Det går laaaaangsomt. Foreløbigt
har jeg kun monteret 5 lister i hver
side. Det er stadig smalle lister på
9 mm. og det bliver jo ikke rigtigt
til noget. Der skal mindst én smal
liste mere i, før jeg kan begynde på
de brede.
Alle lister har ind til nu skullet
høvles i forskellig smig i hele
længden for at passe nogenlunde
sammen. Men samtidig er det et held,
at jeg har valgt hæfteklammemetoden,
da det ellers ville have taget endnu
længere tid og også problematisk at
få dem vredet på plads.
Så intet er så galt, at det ik´ er
godt for noget.
|
|
21. marts 10
Dette afsnit bliver mellem dig og
mig. Der er jo ingen grund til at
alle skal kende til mine
begrænsninger og det fusk der opstår
af samme årsager.
Området omkring spant 7 har været
til stor frustration, men jeg har nu
fået lettet spændingerne ved at
snitte listerne igennem midt på
spantet.
Da det tilsyneladende alligevel er
nødvendigt med en eller anden form
for nedsænkning omkring
cockpitkarmen, vil det knæk der er
opstået vist nok forsvinde ved
nedfældningen.
De fleste problemer bliver da
heldigvis ikke til noget. - - - - -
- Livet er jo herligt!! |
spænding |
"det gyldne snit" |
afspænding |
22. marts 10
Da jeg byggede henholdsvis min Smart
og Kavat, faldt listerne nærmest på
plads, det kan man ikke sige sker
med dette dæk. Her skal tilpasses,
vrides, drejes og presses, men jeg
tror det ender med at blive en
harmonisk og smuk kajak.
Det kan da godt være den kommer til
at flimrer lidt i lakken, men det er
kun lige i begyndelsen det genere
mine øjne. Det er hurtigt glemt,
hvis den bliver god at ro i.
|
24. marts 10
|
Tv. Efter hver liste der limes
i, sættes de under pres, i forsøg på
at danne den form jeg ønsker.
Th. Det er egentlig ikke nødvendigt
med ret meget værktøj, men en lille
blokhøvl bør enhver stripbygger ha´. |
|
Tv. Dækket ligger klar til at få
fjernet rigtig mange hæfteklammer og
derefter slibning.
|
25. marts 10
|
Småtterier:
I søndags snittede jeg i dækket oven
på spant 7, for at tage
spændingsforskellen omkring
cockpittet. Nu er spantet fjernet og
derefter limes et stykke 4 mm.
krydsfiner op under snittet så det
danner en laske og give overfladen
et mere jævnt forløb.
Som "Bonderøven" siger: Det ska´
nok bli´ godt!!
Og ellers er det nu bare om at
få hevet hæfteklammerne ud, så
dækket kan blive slebet. |
|
gummiluger er i
forvejen ikke særlig kønne, men vist
nok tætte |
Det var min tanke, at agter luge
skulle ligge oven på dækket, men det
ser fuldstændigt fjollet ud. Derfor
nedbygger jeg den og bruger af den
grund en form jeg har tillavet
tidligere.
Det viser sig imidlertid, at den er
for smal og formen må derfor gøres
bredere. Støbeform til forreste
runde luge er jeg begyndt på.
Det er ikke sådan, at jeg vil
offentliggøre alle mine fejl på én
gang. De må komme i små portioner.
|
kan emnet mon
slippe formen fra gaffatape? |
26. marts 10
|
Som det kan ses på billede
ovenover th. havde, havde jeg sat
gaffatape på som slipmiddel. Men
fordi støbeformen har en noget porøs
struktur, løsner tapen sig og danner
luftbobler. Så nu har jeg spartlet
med letvægtsfiller for derefter at
gi´ den en gang epoxy.
Så må vi så se,om ikke jeg kan få
tapen til at holde.
Hvis nogen har en bedre ide, er jeg
meget lydhør. |
|
Cockpit:
Sargen er skåret af ask og høvlet i
en tykkelse på 3,6 mm.
Flangen skåret råt ud af en 4 mm.
krydsfinerplade.
Tror det bliver en hurtig variant af
en cockpitkarm.
|
|
28. marts 10
Foreløbig forsøger jeg mig med
forreste luges nedsænkning. (Ide
efter
Ulf Johansson)
Efter at støbeformen er spartlet og
fået epoxy et par gange, er der
efter jeg har beklædt området med
pakketape og givet dette et lag
støbevoks, lagt 6 lag væv som jeg
forventer er nok til at gi´ den
nødvendige stivhed.
Spændende om modellen slipper
formen. Men det bliver først i
morgen.
|
|
29.marts 10
|
Det lykkedes at lirke emnet af
med en gammel fleksibel bordkniv.
Emnet er rimeligt stabilt efter de 6
lag væv og da det får yderligere et
lag på hver side, når dækket
lamineres, er der ingen grund til
bekymring.
Det kan godt være, at nedfældningen
til den ovale luge skal ha´ et lag
mere på grund af emnets størrelse.
|
30. marts 10
Er lige begyndt at støbe den ovale
lugesænkning, den runde lugesænkning
er tilpasset og ilimet.
Cockpitkanten er samlet, men den
limer jeg ikke på, før jeg har lagt
væv.
Jeg har bestilt SmartTrack`s
fodstøtter. De kan justeres når man
sidder i cockpittet.
Alle mine kajakkers cockpitkarme er
40 x 80 cm., denne er 20 cm.
kortere, så det vil sige, jeg skal i
ud for at finde et overtræk der
passer.
|
|
1.
april 10
|
Efter et par dage med
havearbejde og bortkørsel af en del
grenaffald, har jeg endelig støbt
nedfældningen af agter luge. Det at
støbe er jeg ikke særlig begejstret
for, men alternativet er at forme
emnet med listestumper og det tager
laaaang tid. Men nu er det overstået
og det er dejligt.
Jeg får nok ikke tid til tilpasning
og limning før i overmorgen.Lidt
efter: Når jeg nu lige har fået
tænkt mig om, tager det altså også
lang tid at støbe og fremstille
støbeform.
Som med alt andet ved kajakbygning,
tror jeg nok det er nødvendigt at
glemme alt om tid.
|
3. april 10
Af 2 årsager vil jeg ikke sænke
agter luge yderligere, da der ikke
er mere end 25 mm. tilbage af dækket
ved afløbene og fordi det er lidt
besværligt at laste og losse, jo
dybere den bliver placeret.
|
|
4. april 10
|
Dækket er slebet, støvet ligger
stadig og venter på støvsugeren, men
et barnebarn har lige meldt sin
ankomst, så jeg tror ikke, det
bliver til så meget mere i dag.
|
7.
april 10
|
Så er der lagt væv på dækket
udvendigt.
|
8.
april 10
|
I min verden består
cockpitkanten af en lodret sarg og
en vandret flange.
Sargen er i dette tilfælde (som
nævnt tidligere) af et stykke
krummet ask og flangen af et stykke
billigt 4 mm. krydsfiner.
For at få nogle gode hulkele, lagde
jeg først en hulkel af tyknet epoxy,
inden jeg limede glasvæv på den løse
ramme og derefter mellem sarg og
dæk, efter kanten var klæbet på
dækket.
En hurtig måde at udføre en
cockpitramme på.
|
|
9. april 10
|
Den nemmeste måde at lægge væv
på cockpitkarmen, er ved at klippe
vævet diagonalt, således at det nemt
smyger sig om den skarpe vinkel fra
flange til sarg. Da karmen er et af
de svage punkter i kajakken, har jeg
har lagt 2 lag væv på denne.
Samtidig har dækket fået 2. lag
epoxy.
|
med et klik kan
alle små billeder gøres større |
11.april 10
|
Der er flere delmål når man
"stripper" og her er et af dem,
nemlig adskillelsen af dæk og skrog.
Det er en positiv oplevelse.
Og så er der lige det der med
oprydning og rengøring. Der er jo
ingen grund til at udsætte det til i
morgen, hvis jeg kan få min kone til
at klare det i dag.
Men det kan jeg jo nok ikke. :o(
Jeg må klare det selv, men venter
til dækket er slebet indvendigt.
|
|
12. april 10
Væv på dæk indvendig er lagt.
Dobbelt lag omkring cockpit plus
lugehuller fordi jeg tror det måske
er nødvendigt og yderligere mellem
cockpit og bagerste lugehul på grund
af belastning ved ud og indstigning.
|
|
14.
april 10
|
Byggekrise:
Jeg har købt et sæt fodstøtter
fra SmartTack (
http://www.kajak.dk/product_info.php?cPath=26_111&products_id=929)
og de er smarte, fordi de kan
justeres når man sidder i det noget
mindre cockpithul, som er i Qanikén.
Men for det første vejer
arrangementet et helt kg. og så
monteres de med gevindskruer der
skal gå gennem skroget.
Inden jeg havde dem på vægten
begyndte jeg at fremstille nogle
beslag, der kunne limes indvendigt
på skroget, men de blev kasseret da
jeg blev opmærksom på vægten af
beslag og støtter.
Jeg er kommet til den beslutning, at
jeg forstærker monteringsområdet med
et par lag væv yderligere og må så
finde mig i de skruer, der
nødvendigvis må bores gennem
skroget.
Mangelvare: Lidt moralsk
støtte! ;o)
Selvfølgelig kunne jeg bare montere
en fast støtte, men så er det jo kun
mig der kan ro i den. |
|
Så sidder
finnekisten der.
Er jeg heldig bliver den siddende. |
|
15. april 10
Nu kunne jeg
ikke vente længere, måtte lige ud og
ta´ den i profil op af plankeværket.
|
16 april 10
I forbindelse med min "byggekrise"
den 14., gjorde jeg opmærksom på min
manglende kreativitet i forbindelse
med fodstøtter. Det er der kommet
mange tilkendegivelser om fulgt af
gode ideer.
Da det er lidt ensomt at bygge
kajak, er det med taknemlighed jeg
modtager gode ideer. Tak alle
sammen! |
20.
april 10
|
For tiden er jeg gået lidt i stå
med at bygge.
Da min pensionisttilværelse har
vænnet mig til mere lystbetonede
opgaver, kan de ting jeg ikke bryder
mig så meget om, godt bremse mig
lidt i mine udfoldelser, som nu det
at støbe med væv og epoxy. Jeg kan
da godt se, at man får nogle fine
resultater, både når det drejer sig
om lugeforsænkninger og her
linegennemføringer samt eventuelt
sæde og lændestøtte. Men for mig er
vejen til målet, blevet mere
væsentligt end selve målet og vejen
i dette tilfælde, kommer ikke ind
under betegnelsen lystbetonet, men
som et lidt irriterende indslag på
vejen.
Men jeg må vel hellere komme ud og
få det overstået. Ynk ynk!
|
21. april 10
Nu hvor de 24 linegennemføringer er
støbt, kan man jo ikke forstå hvad
der var at pibe over? Alt gik jo som
det skulle og så er det jo bare
noget der skal overstås.
Hvordan det gøres kan ses på
http://www.thomassondesign.com/entry.aspx?id=200
Jeg tror jeg/vi fejrer resultatet
med en Cabernet Sauvignon fra
Sydafrika.
|
|
26.april 10
en
nødvendig
dæksbjæke på agterdækket |
klar
til bedækning ;o) |
det
er nødvendigt at
stramme slangen til finnens line
helt ud, for at lette optrækket
|
Nu er det tæt på
hvor over og underdel kan limes
sammen for at blive til en kajak.
Jeg har stadig ikke gjort op med mig
selv, hvilket sæde der skal
fremstilles, men det må i hvert fald
ikke veje ret meget, da kajakken i
forvejen bliver temmelig tung,
blandt andet fordi luger, lugekarme
og fodstøtter tilsammen vejer 2½ kg.
|
27.
april 10
|
Jeg har egentlig et fantastisk
liv og alligevel er der nætter, hvor
det kan være vanskeligt at sove, men
det er ikke kun negativt, idet der
kan opstå idéer, om hvordan jeg
kommer videre med en opgave, dog
uden det er et epokegørende fremstød
for menneskeheden, men en stor hjælp
for mig selv og sådan tror jeg altid
jeg har haft det.
Resultat: Sædet bliver formet af en
skumpladerest, jeg havde liggende og
lændestøtten af en rest af
cockpitsargen og et stykke 4 mm.
krydsfiner.
Så nu må vi se! |
|
28. april 10
Over og underdel er nu én enhed |
29.
april 10
|
Da jeg valgte at montere
SmartTrack fodspark, lagde jeg også
2 lag forstærkning indvendig ved
monteringsstedet og ligeledes 2 lag
udvendig efter at kajakken er
samlet.
Lige nu frygter jeg, at kajakken
kommer til at veje lige så meget,
som de kajakker man kan købe hos en
kajakforhandler. Den kommer til at
veje mindst 20 kg, hvad der er langt
over, hvad jeg bryder mig om at bære
på.
|
|
5. maj
10
farven snyder på
billedet, den bliver kongeblå
|
Jeg har ikke fået gjort noget
ved opdateringerne på denne side i
nogle dage, da det bare har været
nogle små men nødvendige ting, jeg
har puslet med. Samtidig har jeg
været noget utilfreds med skrogets
finish, hvad der da også i dag er
trådt rigtig frem efter 1. gang lak.
Liggeunderlag til beklædning af
sædet i den kvalitet jeg ønskede,
kunne jeg ikke købe her i byen, det
jeg kunne få, har der været
problemer med at få til at arbejde
sammen med kontaktlim, så det blev
heller ikke ret godt.
Og hva´ , det er ikke til at se
hverken skrog eller sæde, når jeg
sidder i fartøjet.
|
Sædet er udmærket
at sidde i, det er afprøvet |
11. maj
10
|
Jeg synes ikke rigtig det bliver
til noget for tiden. Hvis jeg tænker
mig grundigt om, hvad har jeg så
gjort? Skroget er lakeret færdigt,
der er sat et par lister i
cockpittet til sædejustering,
lændestøtten ligger klar, et par
egetræspinde er forberedt til
pagajholder ( Paddle Qoorutit) og
jeg er nu begyndt at slibe og lakere
dækket, hvad der vil gå en 3 dage
eller 4 med.
Så før weekenden er den ikke færdig,
det bliver nok nærmere i næste uge.
|
17. maj 10
Herunder billeder af de pillerier
der nu engang er mere eller mindre
nødvendige for at få en hel kajak ud
af det.
Gribelinen mangler, men jeg regner
med at den kommer med posten i
morgen. |
21.maj 10
Søsat i går med et meget
tilfredsstillende resultat, dog er
der lige lændestøtten der skal
justeres eller udskiftes.
færdigt arbejde |
28.maj
10
|
Interiøret er der jo ikke noget
at råbe hurra for.
T.v. Denne lændestøtte fungerer
ikke, da jeg sidder meget dårligt.
T.h. Denne lændestøtte er heller
ikke særlig køn, men til gengæld var
den hurtig at lave og det virker som
om jeg sidder godt. Hvordan den er
efter et par timer, ja, det må jeg
komme tilbage til på et andet
tidspunkt.
|
|
5. juni 10
Roede med Qanikén i dag 15 km. uden
kramper i benene og uden sovende
baller. (Lændestøtten har gjort sin
gavn). Jeg føler mig godt tilpas i
cockpittet, cockpittet der er 60 cm
langt, altså 20 cm. kortere end mine
andre kajakker, er med til at gøre
krængninger lettere for mig.
Da jeg har sænket den agter
cockpitkant 20 mm., er det rimeligt
nemt at lægge sig ned på agterdækket
og dermed nemmere at udføre et rul.
Jeg har dog ikke forsøgt, idet jeg
gerne ser vandtemperaturen stiger et
par grader endnu.
På trods af kajakkens bredde på
52,5cm. og at jeg har placeret sædet
forholdsvist højt, er stabiliteten
meget høj.
Alt i alt tror jeg den
fabriksfremstillede
Qanik bliver en succes når den
kommer på markedet, selv om den
bliver 23 cm. kortere og får knap så
spidse stævne som min version.
Jeg er begejstret for spidse stævne.
Men ikke så glad for en kajak der
vejer over 20 kg. Denne vejer 21 og
det kan jeg ikke klandrer andre end
mig selv for.
Udover min Thule/2 er denne den
tungeste af mine kajakker. |
|
|