Erik Frantzens Kajakside

noget om at bygge en kajak

Samling

 

forside

kavat skrog

kavat dæk

kavat samling

kajakror

justerbar finne

kajaksæder

kulfiberpagaj

småsnak

links & kontakt

havørnen side 1

havørnen side 2

havørnen side 3

havørnen side 4

njord skrog

njord dæk

thule/2 skrog

thule/2 dæk

Qanik

Frej

 

 

Ved prøvesamlingen, viste det sig at dækket havde trukket sig 17 mm. sammen i siderne. Da dækkets bredde ikke er til at ændre, pressede
jeg skroget sammen og fikserede det med  svejsetråd og nogle tilfældige plasticstykker holdt sammen med kronmuffer. Der i øvrigt
efterfølgende gjorde det nemmere at samle dæk og skrog, fordi plasticstykkerne virkede styrende så dækket ikke skred sidelæns under
sammenlimningen. At kajakken blev 17 mm. smallere har jeg ingen fornemmelse af  betyder noget. Årsagen til at dækket "krympede" er at
der gik for lang tid mellem ud- og indvendig laminering.



Ved sammenlimningen af dæk og skrog spændes emnerne sammen med alle til rådighed stående midler

 

Efter afslibning af samling limes en 5 cm. glasfiberstrimmel ud- og indvendig på samlingen.

 


 


 

Strimlens overgange slibes og får de obligatoriske 3 lag epoxy.

 

Pladen af lister og glasfiber er stor nok til 2 skot.

 

 

Dæksbjælken skal kunne bære mine 90 kg.
Den har holdt ind til nu.

 

Begyndelse til lændestøtte. Listerne kan næsten bruges til alt.





Lændestøtten er færdig. Sædet formes af celleplast.

 

 

Sædet er tilpasset min anatomi.




Et godt sted at være


Foto: Henrik Kronborg Nielsen

Jomfrusejladsen den 6. juni 2006.
Fra en pause på en ø i Nakskov Fjord.

 

 2004 byggede jeg modellen Smart, den endte med at veje 20 kg. Denne kajak har jeg bestræbt mig på at
bygge let, den vejer 16 kg., hvilket jeg er godt tilfreds med.

  næste