




















23. juli 09
nu var det allersidste lag epoxy |
7. maj 09
Jeg maser stadig med min hjemmeside. Jeg
fornemmer der er flere mangler i denne
udgave af FrontPage. (Må prøve at finde ud
af det. )
De 2 første lister til dækket, er limet
til et par endeklodser af fyrretræ. Jeg løb
tør for anvendelige fyrretræslister, og blev
derfor fristet til at lægge dækket med
western red ceder, hvorefter jeg dekorerer
det med fyrretræ.
Da jeg nu har været noget "uheldig" med
skroget, må jeg prøve at bortlede
opmærksomheden fra det, ved at gøre noget
mere ud af dækket. |
 |
11. maj 09
 |
Hurtigt går det jo ikke, men min
forsømte have får også lidt af min tid.
De første 3 lister i hver side sidder
nogenlunde. Forreste stævnspids har jeg
til min egen fornøjelse slebet groft. |
 |
13. maj 09
For Jer der gerne vil vide hvor langt
jeg er kommet med dækket, ja så er det
ikke rigtig noget at skrive om. Det er i
alt blevet til henholdsvis 4 og 5
lister. |
 |
20. maj 09
 |
Da jeg fedtede med cedertræslisterne
ved opskæringen og ikke gider
skære/fræse flere, har jeg lagt en ny
strategi vedrørende dekoration. Nu
bliver jeg nød til finde nogle
fyrretræslister, der ligger oppe under
loftet til at supplere med. Det ændrer
en del på det påtænkte udseende. Måske
kan jeg vænne mig til det.
Og så har jeg jo, så meget mere ceder
der ikke er skåret op. Hvem ved, mæske
får jeg taget mig sammen til at bygge én
kajak mere. - - Engang.
|
26. maj 09
Det er ikke med samme ildhu jeg bygger
denne som tidligere kajakker. Det er vel
fordi skroget er blevet en fiasko. Og
lige nu er det et par lister der
irriterer mig, fordi jeg mente jeg havde
fyrrelister, både fuldkantede og
fræsede, og derfor satte jeg 2
midterlister i bestående af fyr,
derefter fandt jeg ud af, at jeg ikke
havde andet end fræsede lister i gran.
Det giver unægtelig en lidt aparte
farvevariation. Og for ikke det skulle
være nok, kan jeg nu se, der er rigeligt
med cederlister. |
 |
 |
Mellem cockpitterne kan listerne
være noget genstridige at få bragt på
plads, formen på dækket her ser
nærmest gravid ud i dette område ( man
kan vel aktuelt sige, den er i 5. måned
) |
27. maj 09
 |
Så småt i gang med grovslibning af
fordæk samtidig med at de sidste lister
tilpasses mellemdækket |
 |
 |
Og her er så sidste pind i dækket |
28. maj 09

Slebet med korn 40, derefter korn 80 og
om lidt med korn 120.
|

og efter grunding med epoxy - |
29. maj 09

Med væv |

og nu med epoxy
Ja ja, det er det samme hver gang, men
gør det noget?
Har inden færdighærdningen givet et lag
epoxy mere uden mellemslibning. Giver
senere et lag yderligere efter
mellemslibning
|
30. maj 09

Tog dækket udenfor, sleb det indvendigt
og lagde derefter væv på indendørs.
Har inden færdighærdningen givet et lag
epoxy mere uden mellemslibning.
|
5. juni 09
Jeg har lige være 3 dage ved Limfjorden,
hvor jeg udover naturoplevelser også fik
til maven og ganen, og i går rekreerede
jeg mig. Så jeg har ikke lavet noget i
flere dage, men i dag er jeg så begyndt
på de ene cockpit, og om et par dage
kommer jeg vel i gang med det andet.
Cockpitterne bliver der ikke noget
sostifikeret ved, men bare ganske
primitive.
|
 |
6. juni 09
 |
Forreste sarg tilpasset
og limet og samtidigt er der lagt
hulkel.
Jeg har helt klart ikke haft styr på
mængden af cedertræslister, og må derfor
bruge fyrretræ til flangerne.
|
 |
8. juni 09
 |
Weekenden er til min
store fornøjelse gået med at ha´ et
barnebarn på besøg. Og så er jeg jo
beskæftiget.
I dag nåede jeg at forme cockpitsarg nr.
2 og flange nr. 1. Samtidig har jeg
kasseret den første flange i ceder, da
der ikke var cedertræ nok til den anden.
Men egentlig tror jeg også, at det vil
se bedre ud med lyse flanger.
|
10. juni.09:
Billedserie m. cockpit.
 |
 |
 |
 |
 |
Ting tager tid!!!
Men trods alt er det kvalitetstid.
|
 |
12. juni 09
De to "nøglehuller" skulle gerne være
ens. Jeg har sjusket, da jeg lagde væv,
derfor må jeg nu lægge nyt væv ved
hullets højre side.
Jeg har et eller andet sted skrevet, at
det i højere grad drejede sig om at
komme på vandet i en fart end at
koncentrere mig om udførelsen. Men
efterhånden som dækket groede frem, blev
jeg grebet lidt af dets form og farve,
og gør derfor lidt mere ud af det end
planen var.
|
 |
17. juni 09

|
Ja, der er ikke så meget knald
på. Men én flange har jeg da fået
limet i, i dag.
Kl. er 14,30, så mon ikke jeg skal
tage en tur på vandet.
|
18. juni 09

Flangernes
form er acceptable, og skal i morgen
beklædes med væv. At hullerne ser uens
ud i størrelsen skyldes kameravinklen.
|
19. juni 09
I stedet for Kajaksports luger har jeg
ændret mening til fordel for samme
materiale som dækket. ( Var der nogen
der sagde vægelsind? :-))
I dag udskæring af luger. Tilpasning og
limning af afstandsmateriale i form af 3
mm. krydsfinner, i morgen limer jeg de
flanger i, der skal danne anlæg for
lugernes tætningslister.
Indimellem går jeg og lægger lidt væv på
og omkring cockpitkanterne.
|
 |
21. juni 09

|
Det blev så først i dag søndag
lugefalsene blev limet i.
Det materiale der danner fals er
ligeledes skåret ud af 3 mm.
krydsfiner
|
25. juni 09
 |
Inspireret blandt andre af Jens fra
Maribo, har jeg valgt den måske ikke
flotteste løsning af lukkemekanisme på
lugerne, men væsentlig nemmere at få tæt
end med indvendige elastikker.
På undersiden af de lister lugen skal
fastgøres til, limes 2 møtrikker i
undersænkede huller. De 2 små klodser
limes på undersiden af lugehullets
flange, således at listerne kan glide
ind i klodsernes udskæringer, uden at
øjeboltene skal skrues helt ud af lugen.
Og det er jo øjeboltene der ikke er
særlig flotte, men de kan skjules med en
ikke særlig fiks formgivet træklods,
hvis jeg ikke kan leve med synet af
rustfri stål.
Det er på dette tidspunkt ved
kajakbygning, jeg tror de fleste
kajakbyggere synes, at der ikke rigtig
sker noget. For mit vedkommende fedter
jeg stadig med væv omkring
cockpitkanter, linebeslag mangler, den
justerbare finne, er jeg ikke rigtig
kommet i gang med.
Var der nogen der sagde sæder? Nå ja,
Roneklint Kajakcenter har
Kajaksports sæder på lager til 600 pr.
stk. Det er godt nok mange penge, men
sådan en 2ér er nærmest en slags
turistbus, så mon ikke jeg bare skal
købe dem. |

klik for større
billede
|
26. juni 09
Alle
små billeder
kan forstørres
med et klik. |
 |
 |
Ufiks men funktionel
montering
af luge. |
Billedet er nærmest for
at forklare
ovenstående tekst. |
Møtrik
fikseret i undersænket
hul med epoxy.
|
28. juni 09

Roneklint Kajakcenter |

Nyt købesæde |

Linebeslag |

Lånt finne compl.
Havørnens finne |
Dovenskaben længe leve:
Hvis jeg skal støbe eller snitte sæder,
hvornår får jeg så en søsætning? Og hvad
med linebeslag? Og så ved jeg ikke
rigtig med finnen. Skal jeg lave en,
mage til den der sidder i Havørnen,
eller skal jeg montere den, jeg indtil
videre har lånt af Lars fra Roneklint
Kajakcenter?
Jeg har i hvert fald købt sæder,
linebeslag, liner m.m. oppe hos Lars.
Dovenskab eller ej, det fremskynder
tidspunktet for søsætningen.
|
1. juli 09

Den sorte plade er til
finne. Rondellerne til træk |
Jeg har været noget i vildrede med,
hvilken finne jeg skal sætte i, men er
nu så småt i gang med en, der
henholdsvis trækkes ned og op med hver
sin line, der holdes stram med en
elastik på dækket.
De indvendige sider på den begyndende
finnebox har foreløbig fået et lag væv.
Jeg har også boret huller til
gribelinens linebeslag, og huskede at
smøre epoxy i hullerne. |

sider til finnebox |
2. juli 09

Set fra siden |
Model af finne:
Jeg er stadig ikke helt sikker på
hvordan linerne skal gøres fast til
rondellerne på siderne af finnen. |

Set nedefra |

Det var sidste gang epoxy på dæk |

|
Og så var der
alligevel et insekt der skulle bruge
dækket som landingsbane. Måske dør den
af epoxyforgiftning. |
3. juli 09
Livrem og seler:
Udover skot monterer jeg også
bærebjælker lige bag begge cockpit,
fordi jeg sidder på kanten, når jeg står
ud og ind af mine kajakker. Det forstår
alle, der har set mine lange og ikke
særlig fleksible ben af lidt ældre
årgang.
Går ligeledes og forbereder de
materialer der skal anvendes til finne
og finnekiste, men temperaturen er 38
grader c. på værkstedet, så jeg er
stoppet for i dag.
|
 |
7. juli
I går begyndte jeg at blive lidt usikker
på, om jeg nu har valgt rigtigt, med at
sætte en justerbar finne i så lang en
kajak.
1. Der er 2 kajakroere med erfaring i
2ér kajak der siger: Du kan ikke styre
en 2ér uden ror!
2. Den finne jeg har gang i, kommer til
at veje 1 kg. før den er færdig
3. Et almindeligt slipror / vipperor,
ødelægger efter min mening enhver
kajakprofil.
4. Resultat- - - - - Ja, så tror jeg kun
der er en mulighed tilbage, og det er et
ror som på tur eller kapkajak tilbage
som mulighed. Eller hvad???
Skulle der være nogen med en bedre ide,
er jeg lutter øren.
|
 |
8. juli 09

finnen er limet
|
Hele dagen i går gik med tvivlen om
ror eller om finne er det rigtige valg.
Gode mennesker med indsigt, har på
Havkajakroernes Forum kommet med deres
viden og ideer. Hvad jeg siger dem tak
for.
Jeg er nu kommet dertil, at jeg sætter
finnen i, og dur det ikke, må jeg
efterfølgende lave det om.
Ja, manglende evne til at tage hurtige
beslutninger, kan helt klart bremse
byggeprocessen.
2 plasticslanger skal limes vandtæt ind
i finnekisten, og Tec 7 der skulle hæfte
på alt, hæfter ikke på de 2 forskellige
slanger jeg er besiddelse af, (den ene
hård og den anden blød plast) men jeg
har nu lavet en prøve med epoxy, og det
holder tilsyneladende.
|
9. juli 09
Alle huller i finnearrangementet er
boret med ½ mm. overstørrelse bor, så
det er muligt at smøre epoxy i hullerne.
I dette tilfælde med hurtighærdende
epoxy.
Arrangementet er måske ikke særlig
reparationsvenligt men ellers ganske
stabilt.
Et større hul i finnens omdrejningspunkt
til en bøsning, ville give en større
slidflade. Det må jeg tænke lidt over. |
 |
 |
Så lykkedes det: Fandt et 16 mm. bor
i rodekassen, men har ikke en
boremaskine med så stor en borepatron.
Klattede derfor med co2-svejseren en
bolt for enden af boret, fik
hullet boret op i finnen, sleb hullet
lidt større, lagde hurtighærdende epoxy
i hullet, så der stadig er et slidlag
efter jeg borer det op igen.
Elektrikkerrøret der skal fyldes op med
epoxy, danner derefter både aksel og
afstandsrør, efter det bliver boret op
midt i kærnen med et 6 mm. bor.
|
10. juli 09
Der er ikke så meget at skrive om, men
alligevel ikke uden betydning for
roernes siddestilling.
4 primitive beslag til 2 sparkebrædder
er nu udskåret og placeret, så de i
hvert fald passer til både Anne og jeg
selv. Kan også anvendes til roere med
længere ben end mine. |
 |

imens er låget oppe at
hænge
|
16. juli 09

finnekiste
|
Hvis jeg bygger en kajak mere, skal
finnen være en mellemting af denne og
den der sidder i Havørnen, så det er
muligt at reparere, hvis/når det er
nødvendigt.
Hvis denne finne af en eller anden grund
går i stykker, vil jeg skære hul i
dækket, på samme måde som da jeg
eftermonterede
ror i min Kavat.
|

snart klar til dæk
3 skot limet i skrog |
18. juli 09

fuld koncentration |
Dette er min 5. stripkajak og jeg
har været med til at lime 2 mere sammen
hos andre byggere, og alligevel er jeg
nervøs, for om jeg kan nå at lægge dæk
og skrog sammen inden for limens
åbningstid.
Da denne har den længste limkant af de
kajakker jeg har været med til at samle,
kan jeg ikke se, der er nogen grund til
nervøsitet længere.
Den foreløbige vægt er på 20,5 kg., så
mon ikke jeg kan holde slutvægten under
23 kg. |

dæk og skrog er nu én
enhed
|
21.juli 09
Bare lige for at vise de evt. uindviede
at der også skal en forstærkning udenpå
og derefter indvendig på
sammenlimningen. Den får derefter slebet
overgang på den udvendige forstærkning,
nyt lag epoxy, mellemslibes, epoxy o.s.v.
indtil vævet er usynligt. Typisk 2 og
højest 3 lag.
|
 |
22. juli 09
Og sådan efter én gang slibning og
epoxy. Så den skal bare ha´ en omgang
til. |
 |
23. juli 09
Da der stadig kunne anes væv gennem
epoxyen på dækket, sleb jeg med
henholdsvis korn 60 og derefter med 120
og gav det det sidste lag, inden jeg
skal til at lakere.
|
3. aug. 09
 |
Kom hjem i går efter 1 uges
havkajaktræf i Nykøbing Sjælland.
Efter 3. lag klarlak vandsleb jeg i dag
dækket og strøg 4. lag på, og så skete
det endnu engang, en flue på 8 - 9 mm.
nødlandede på dækket og døde af
åndedrætsbesvær.
I det forstørrede billede mellem 2
listesamlinger er nogle små luftbobler
synlige. En ret afslørende detalje ved
havarikommissionens undersøgelse af
landingsstedet. Men ikke noget jeg ser
med det blotte øje.
|
11. aug. 09
Dækkets beslag og liner er nu monteret.
Sæder fra kajaksport tilpasset og skruet
fast. Lændestøtter fra Blue Kayaks isat.
Ingen billeder af forløbet. Jeg glemte
det.
Kajakken er nu vendt og skroget har fået
1. gang lak. Lakken er, som på den
øvrige del, Internationals 2 komponent
lak, Perfection.
Skroget har jeg ikke været så begejstret
for at fotografere, da det i den grad er
ujævnt, som jeg har beskrevet det
nederst på siden
Thule/2
skrog.
Her kl. 1700 er skroget lakeret 2. gang.
|
 |
12. aug. 09
Her til morgen har det fået 3. gangOg
nu lidt over kl. 18.00 Er Thule/2 sådan
set færdig efter en mellemslibning og 4.
gang klarlak, lakken skal bare hærde i
et par døgn, før herligheden skal
gennemfotograferes og så må vi se
hvornår jeg får lejlighed til at søsætte
den.
Jeg åbner en flaske rødvin i dagens
anledning.
Jeg kommer tilbage når jeg får taget
nogle billeder af kajakken.
|
13. aug. 09

Thule/2 er nu klar til søsætning, men
der går nok lige nogle dage inden vi har
mulighed for at komme i vandet. |

611 x 62 cm. og
vægten røg desværre op på 25 kg. (Havde
håbet på 23)
Dovenskaben sejrede på nogle punkter,
nemlig omkring sæder, lændestøtter og
linebeslag, men det fremskynder jo
processen så meget, at kajakken kan
komme på vandet i denne "badesæson".
Sæder, lændestøtter og linebeslag er
noget tungere og meget dyrere end hvis
man selv fremstiller dem. Dovenskab
koster i dette tilfælde både penge og
vægt.
Bortset fra skrogets deformiteter,
øjeboltenes størrelse i lugerne og
den lidt høje vægt er jeg godt tilfreds
med resultatet. Nu skal den bare lige
bestå sin prøve i vandet, før den
endelige dom lyder. |

|
Lørdag den 22. aug.
Til venstre: Henrik og og jeg selv på
jomfrutur.
Søndag den 23. aug.
Til højre: Her havde jeg Anne med på en
tur omkring Slotø.
Konklusion: Thule/2 er en utrolig
stabil, hurtig og let roet kajak. |
 |
| |